Hon hjälper företag utnyttja digitaliseringens möjligheter
Jobbsmart Annika Lidne är en av Sveriges mest anlitade föreläsare och kända profiler kring sociala medier, internetmarknadsföring, innovation och digital affärsutveckling. Hon förekommer ofta i media och arbetar som föreläsare och konsult inom dessa områden.
17 oktober 2017,
Med ett djupt och brett intresse för framtids- och företagsfrågor är Annika Lidne är en av Sveriges mest kända profiler inom sociala medier och internet. Hon är en av Sveriges mest anlitade föreläsare kring digital affärsutveckling, innovation, internetmarknadsföring och sociala medier, och förekommer ofta i media.
- Trots att internet har varit en viktig marknads-, försäljnings- och produktkanal i 20 år och sociala medier har växt explosionsartat de senaste tio åren, saknar de flesta företag en vass strategi för hur de får sin onlinenärvaro både i sociala medier, betalda kanaler och sök att resultera i konkret försäljning och snabb tillväxt, säger Annika Lidne.
Hon menar att man i synnerhet kan se detta på B2B-företag, det vill säga företag som säljer till andra företag.
- Där lutar man sig fortfarande väldigt mycket mot gamla metoder med uppsökande sälj, grossister och traditionell annonsering, istället för att skapa innovativa digitala lösningar för kunderna som skapar konkurrenskraft och tillväxt.
Närvaro i sociala medier
Annika Lidne arbetar också som konsult inom sina profilområden för större företag, myndigheter och organisationer och är även engagerad i den skandinaviska startup-världen.
- Sociala medier är idag en huvudkanal för både konsumenter och professionella, men många företag har väldigt svårt att knyta ihop närvaro, engagemang och konkreta försäljningsresultat.
Enligt Annika Lidne kommer man här att se skillnaden mellan vinnare och förlorare de närmsta åren, i synnerhet som e-handeln via sociala medier kommer växa explosionsartat nästa år.
- Idag har huvudkanalerna i sociala medier stabiliserat sig och vi ser mer tillväxt dels i nischnätverk som Fishbrain (för sportfiskare) och ly (för tonåringar), dels på kommande väldigt avancerade VR, AR och videoapplikationer som integreras med befintliga kanaler.
Väcka spänning och intresse
För att lyckas i sociala medier måste man ha något intressant att säga eller visa, konstaterar hon.
- Det påverkar hela produktutvecklings- och marknadsföringsarbetet i företaget. Kan man inte ha en stadig ström av spännande produktnyheter, kan man lära sina följare olika saker, ge dem råd eller tips om att göra livet enklare. Men det måste vara spännande och intressant för den rätta målgruppen. Du har två sekunder på dig att skapa intresse.
Såvida man inte driver en kvarterskiosk, måste alla företag engagera sig i onlinemarknadsföring, förklarar hon.
- Är inte ditt företag preppat för att digitala medier är både den huvudsakliga marknads-, försäljnings- och rekryteringskanalen så är det tveksamt att ni kan överleva. Online och sociala medier är inget man gör vid sidan om, det är huvudkanalen idag, säger Annika Lidne och fortsätter:
- Digitaliseringen är större än bara marknadsföring och medier. Den är genomgripande för hela företaget, från hur nya kunder hittar er till logistik och leverans, men även helt nya tjänster och produktpaketeringar. Det finns också massor med hungriga startups som gärna vill ha ert företags marknadsandel. Om ni inte erbjuder lika bra eller bättre lösningar så kommer ni att förlora. Därför är det hög tid att sätta igång att innovera, planera och bli smart när det gäller digitalisering, förklarar hon avslutningsvis.
Annikas fem tips till framgång
- Online är idag huvudkanalen, den måste ni behärska - från webb via sociala medier och sök till e-handel och appar.
- Vilket är ert önskade resultat? Det är inte likes eller många följare egentligen - det är steg på vägen. Det ni vill ha är ekonomiskt resultat - hur knyter du ihop det?
- Alla media- och marknadsföringsinsatser måste brytas ner, planeras och resultatuppföljas tillsammans med säljresultaten per vecka med rätt KPIer och önskat resultat. Då blir ni tillräckligt snabba för att kunna konkurrera effektivt.
- Många klagar på “för små resurser”. Om ni inte har resurser för att marknadsföra er, hur ska ni då skapa intäkter? Vad kan omprioriteras eller läggas ner för att skapa resursutrymme?
- Experimentera! Utvecklingen går rasande fort i sociala medier och online. Tjata inte på med sånt som inte ger resultat, utan testa ständigt nya saker, nya kanaler och nya sätt att nå ut för att skapa engagemang och uppmärksamhet.
Fakta Annika Lidne:
Annika är utbildad vid Berghs School of Communication och har lång erfarenhet inom media, kommunikation och internet. Hon har bland annat varit VD för ett antal mediabolag, bland annat finska Edita för vilket hon utvecklade den juridiska nyhetstjänsten Pointlex till marknadsledande i Skandinavien. Hon introducerade också sociala medier på bred front i PR- och företagsvärlden genom Disruptive Media-konferenserna som startade år 2007. Idag driver hon startup-företaget Dramatify, är senior advisory board member för startuphubben SUP46 och driver sin egen verksamhet genom annikalidne.com med moderering, talaruppdrag och konsultuppdrag inom digital strategi, innovation och marknadsföring online och i sociala medier.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Breanäs Hotell Skåne
Hållbarhet & Miljö I nordöstra Skåne, vid vägs ände, hittar du Breanäs Hotell. Mitt i Sveriges sydligaste vildmark kan grupper spendera kvalitetstid tillsammans. Konferera, men också ta härliga promenader, bada bastu vid sjön och njuta av grönt och vilt på en plats där du lämnar ett minimalt avtryck på miljön.
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor På den vackra halvön Öijared, mellan sjöarna Mjörn och Sävelången strax utanför Göteborg, ligger Öijared Resort. En plats för möten och aktiviteter mitt i naturen, där Sveriges största golfanläggning länge lockat såväl konfererande grupper som privatresenärer – men där det finns så mycket mer!