”Ytterligare rum behövs” - | Konferensvärlden
Stockholm
Stockholm
Caroline Strand, Visit Stockholm.
Caroline Strand, tillförordnad vd för turistorganisationen Visit Stockholm.
Reportage > ”Ytterligare rum behövs”

”Ytterligare rum behövs”

Mötestrender Statistiken talar sitt tydliga språk. Stockholm fortsätter att växa som besöks- och mötesdestination och nya hotell och anläggningar planeras och byggs löpande.

Mia Wibacke Bornberger

18 mars 2019, uppdaterad: 21 mars 2019

– Det är en fantastisk utveckling. Stockholm är en stark och levande metropol som står för värden man vill förknippas med, och det gör staden till en väldigt attraktiv mötesplats, säger Caroline Strand, tillförordnad vd för turistorganisationen Visit Stockholm.

I höstas slog Bank Hotel upp portarna: kapacitet 115 rum. Nyligen öppnade boutiquehotellet The Sparrow Hotel på Birger Jarlsgatan: kapacitet 88 rum och Blique by Nobis bjuder i april in till sitt nya hotellkoncept på Gävlegatan: kapacitet 249 rum.

Det är några av de hotell som tillkommit i Stockholm under det senaste året och fler är på väg. Och det är ingen tvekan om att det behövs. Turismen i huvudstaden växer stadigt, vilket visas inte minst i antalet hotellnätter. I juli i fjol noterades nytt historiskt rekord med 1,7 miljoner kommersiella gästnätter under en och samma månad i Stockholms län. Andelen internationella besök är dessutom fler än någonsin, vilket är glädjande siffror för Stockholms stad.

– Det är verkligen oerhört roligt. Vi har en snittbeläggning på cirka 70 procent, vilket känns tryggt. Men det finns plats för fler besökare och vår huvudstad skulle må bra av ytterligare cirka 1200 rum. Vi vill ju attrahera ännu fler gäster och vara en självklar plats för möten och evenemang. Samtidigt ska hotellen vara hanterbara att driva och vi ligger ganska väl i fas när det gäller själva tillväxttakten, säger Caroline Strand, tillförordnad vd för stadens officiella turistorganisation Visit Stockholm. 

Något för alla

Att Stockholm växer som turistmål beror mycket på stadens sammansättning, tror Caroline Strand. Många städer har ett kontors-tätt city som töms på folk på kvällen. I Stockholm bor och lever människor i alla stadsdelar, vilket gör att man som besökare kommer nära invånarna, pulsen och det vardagliga livet.

– Dessutom finns det hotell- och konferensanläggningar för alla ändamål och i alla prisklasser, där var och en kan hitta sin nisch och individualitet, och det genererar dynamik och variation. Likadant är det med restaurangerna, som håller hög klass, dels de på hotellen och utanför. I dagsläget har vi ett antal krogar med Michelin-stjärnor och flera snäppet strax där under, vilket lockar både affärsresenärer och andra besökare, säger Caroline Strand. 

Hur står sig hotellen internationellt?

– Riktigt bra om vi tittar på jämförbara städer och platser. Internationella gäster som bor på våra hotell ger fina omdömen och återkommer gärna. Däremot är ju Stockholm inte som Dubai eller andra liknande platser vars varumärke är att ståta med världens mest spektakulära lyxhotell. 

Vilka särskilda styrkor lyfter Visit Stockholm fram för att sälja in staden som destination?

– Förutom det fysiskt vackra, med arkitekturen, vattnet, skärgården och alla gröna oaser berättar vi gärna om våra humana värderingar och öppenhet. Men också det innovativa Stockholm. På senare år har tech-scenen vuxit rejält och till det finns ju också berättelsen om stadens industrihistoria och arvet efter Alfred Nobel. När det gäller konferenser vill vi att man ska välja Stockholm som mötesplats för att staden är levande och stark och står för värden man vill förknippas med. 

Hållbarhet är ordet i tiden. Hur påverkar det valet av hotell? 

– Jag skulle vilja påstå att det påverkar mycket och många, framför allt när det handlar om företag, som i dag ofta ställer väldigt höga krav när det kommer till att välja sin hotellvistelse. Och för oss som destination är det naturligtvis viktigt att visa att vi har stora ambitioner när det gäller miljön, att vi är seriösa och måna om att göra så liten klimatpåverkan som möjligt. Särskilt med tanke på den bransch vi verkar i – vi måste hela tiden vara aktiva och utvecklas.

Vad tycker du personligen är det bästa med Stockholm?

– Atmosfären. Det är underbart att sitta på en uteservering och se människor paddla förbi i kanot mitt framför Kungliga slottet, att snabbt och enkelt kunna ta sig ut i skärgården. Och jag som dagligen arbetar mitt i allt det här har förmodligen ett av världens bästa jobb. 

 



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.