Visionära krafter på Solvalla
Event Solvalla är i förvandling. Visionen är Solvallastaden, en helt ny stadsdel och evenemangsarenor både inomhus och utomhus. Startskottet gick i september då motorsporten tog över på travbanan och körde SM-final i STCC.
Text: Malin Svensson
12 oktober 2012, uppdaterad: 17 juni 2013
När jag besöker Solvalla pågår testkörningen inför SM-finalen i STCC som är Svenska Mästerskapet i standardbilsracing och motorsportens motsvarighet till travsportens Elitloppet. För första gången asfalteras en travbana, inte vilken som helst utan den som 2011 utsågs till världens främsta. Förvandlingen är något som ingen i hela världen gett sig in på tidigare och som förstås väckt stor uppmärksamhet.
– Det är klart att det har funnits de som varit skeptiska både inom travsporten och motorsporten men över lag tycker jag att vi har fått väldigt positiv respons, säger Peter Wallin som ingår i Solvallas styrelse.
Folknöje för hela familjen
SM-serien i banracing har under 2012 kört totalt åtta tävlingar. Banorna ligger vanligtvis långt utanför städerna men tack vare satsningen på en mobil racerbana har två av tävlingarna arrangerats på nya orter och platser, en på Östersunds flygplats och nu den stora SM-finalen här på Solvalla.
– Solvallas utformning gör att du kan se hela banan var du än sitter eller står. Med närheten till Stockholm och till Bromma flygplats kan vi också locka hit en ny publik. Vi vill göra detta till ett folknöje för hela familjen, säger Patrik Blomquist som är marknadschef på STCC.
Många hinder har övervunnits under de tre år som projektet varit igång. Marken är en gammal dyig sjöbotten som fyllts med 8 000 ton grus. 2 500 ton asfalt använts för att bygga den 1 250 meter långa racerbanan. Asfalten i travspåret tar man bort efter varje tävling och återvinns som lagningsmaterial. Resten av banan som ligger på parkdelen täcks med konstgräs när den inte används. Miljötänket är genomgående.
– Bränslet som vi använder till tävlingsbilarna är 98 procent renare från kolväten än vanligt bilbränsle, och bullernivågränsen, som sänks till 85 decibel nästa år, löser vi med ljuddämparsystem, säger Patrik Blomquist.
Arena sju dagar i veckan
Arena Solvalla arrangerar ett 80-tal stora travtävlingar varje år och används i snitt en till två dagar i veckan. Ambitionen är att bli en arena sju dagar i veckan för här finns kapacitet att vara mycket oftare med olika arrangemang.
– Man kan till exempel tänka sig fler lopp inom travet, andra djursporter, cykeltävlingar och snö- och issporter. Det är bara våra tankar som sätter stopp för vad man kan göra så vi är öppna för nya idéer, säger Peter Wallin.
Solvalla får egen tågstation
Arenaprojektet, det visionsarbete som pågår för Solvalla, är än så länge inte lagd på detaljnivå. Vad som händer hänger mycket på hur tvärbanan mellan Alvik och Kista kommer att dras. Troligtvis kommer Solvalla få en station vid Ulvsundaleden och förhoppningen är att den också kommer bli knutpunkt för pendeltågstrafiken. Det betyder i så fall att färre kommer ta bilen dit.
– Det öppnar även upp för oss nya mat- och dryckeskoncept eftersom fler kommer kunna ta sig ett glas vin om de vill, säger Pelle Lindberg som är ansvarig för Arenaprojektet och har även han ingått i Solvallas styrelse.
Inomhusarena och Colosseum
Första etappen av visionen är att modernisera Kongressen som är Solvallas fyra våningar höga huvudbyggnad, och som har plats för stora möten och event med festvåning och två stora restauranger i gradäng. Huset har 30 år på nacken och nästa höst påbörjas en omfattande renovering med nya system, ny teknik, nytt ytskikt och ny restaurang som kommer öka antalet sittplatser med 20 procent till drygt 2 000. Renoveringen ska vara klar 2015. Bredvid Kongressen planeras ett nytt hotell och en stor multiarena för upp till 1 000 besökare, som i planeringsstadiet är 40 x 50 meter och har kapacitet för de flesta inomhussporter. Själva travbanan kommer att få känslan av ett Colosseum, då dess innerplan ska kunna förvandlas till en utomhusarena motsvarande 3–4 fotbollsplaner. Genom nya läktarlösningar finns möjligheten att ”bygga in” travbanan. – Som konferens- eventarrangör kommer vi med detta kunna erbjuda stora ytor och arenor både inomhus och utomhus, säger Pelle Lindberg.
Tusentals nya bostäder
Solvalla har gått från att vara en tränings- och tävlingsarena till att nästan uteslutande vara en tävlingsarena. Eftersom de flesta kuskar numera bedriver sin träningsverksamhet på egna gårdar så finns det stora markytor som bara ligger i träda. Solvalla travsällskap behöver inkomster till sin verksamhet och samtidigt har Stockholms stad en vision att skapa 90 000 nya bostäder. Därför planeras nu flera tusen nya bostäder i området som har döpts till Solvallastaden och som kommer att förbindas med Sundbybergs nyaste bostadsområde Annedal.
– Det flyttar in två busslaster med människor in till stockholmsområdet varje dag och behovet av nya bostäder är stort. Därför är Stockholms stad angelägen om att en ny stadsdel kommer till stånd vilket vi också tycker är jättespännande, säger Peter Wallin.
OM SOLVALLA
• Solvalla är Nordens största travbana och en av världens främsta travarenor, med tävlingar varje onsdag under större delen av året.
• Solvalla rymmer 35 000–40 000 personer.
• Solvalla ordnar även olika evenemang, mässor, prova-på-aktiviteter, teambuilding, konferenser och företagsevent.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Breanäs Hotell Skåne
Hållbarhet & Miljö I nordöstra Skåne, vid vägs ände, hittar du Breanäs Hotell. Mitt i Sveriges sydligaste vildmark kan grupper spendera kvalitetstid tillsammans. Konferera, men också ta härliga promenader, bada bastu vid sjön och njuta av grönt och vilt på en plats där du lämnar ett minimalt avtryck på miljön.
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor På den vackra halvön Öijared, mellan sjöarna Mjörn och Sävelången strax utanför Göteborg, ligger Öijared Resort. En plats för möten och aktiviteter mitt i naturen, där Sveriges största golfanläggning länge lockat såväl konfererande grupper som privatresenärer – men där det finns så mycket mer!