Stockholm Waterfront – cityarenan där hela världen möts
Stora möten 2011 slogs portarna upp till en av Europas grönaste och mest mångsidiga mötesplatser, mitt i hjärtat av Stockholm. Ända sedan dess har drivkraften innanför de spektakulära stålväggarna byggt på en gemensam vision om att vara den främsta arenan för allt som världen rymmer. Och få platser erbjuder så optimala förutsättningar för just det som Stockholm Waterfront.
18 oktober 2023,
Beläget endast 35 steg från Sveriges största knutpunkt, ligger cityarenan som har blivit ett välkänt landmärke i Stockholm. På en yta av totalt fyra fotbollsplaner fördelat på fem våningsplan möts människor från hela världen. Varje dag. Året runt. För att diskutera till exempel politik, forskningsresultat, välfärd, frimärken, entreprenörskap, talang och Stjärnornas krig. Men också för att uppleva konst, teater, sport och musik.
– En av våra största styrkor är vår förmåga att skapa många olika sorters upplevelser för många olika målgrupper. Vår starkaste drivkraft är att alltid leverera i världsklass, oavsett om det handlar om en internationell kongress eller en barnteaterföreställning, säger Sam Holmberg, General Manager för Stockholm Waterfront och Radisson Blu Waterfront Hotel.
På Stockholm Waterfront arrangeras allt ifrån konferenser, företagsevent, galor och kongresser till konserter och stand-up på ett svårslaget läge mitt i Stockholm city. Direkt utanför dörren finns både storstadspuls och ett rikt kulturliv, men också närhet till skärgården och naturen. Och vägg i vägg ligger Radisson Blu Waterfront Hotel.
Möten som gör skillnad för framtiden
Ända sedan det första spadtaget har Stockholm Waterfront haft en vision om att vara en hållbar mötesplats mitt i city där hela världen kan mötas. För här finns möjligheter att skapa alla typer av evenemang och upplevelser. Mångsidigheten sitter inte bara i byggnadens oändliga möjligheter till transformation. Utan den sitter också i den mångfald av människor som ger byggnaden liv - från de som jobbar, föreläser, ställer ut och underhåller till gäster, publik och deltagare.
– Möten mellan människor är en förutsättning för all utveckling. På Stockholm Waterfront brinner vi för att skapa möten och upplevelser som gör skillnad för framtiden. Både i det stora och i det lilla, säger Sam Holmberg.
Att man verkligen brinner för att skapa minnesvärda möten mellan människor går inte att ta miste på. Det är något som genomsyrar hela verksamheten och därför också vad som ligger till grund för den nya varumärkesplattformen. Den nya varumärkesplattformen omfattar bland annat en uppdaterad grafisk profil, en varumärkeshandbok, ett nytt kommunikativt koncept och bildmanér och en ny hemsida lanseras inom kort. Nyligen genomfördes en stor fotografering med en mångfald av modeller tillsammans med konstfotografen Simon Cederquist. Bilderna är tänkta att kommunicera såväl kontraster som gemensamma nämnare mellan olika världar som möts och landar i den nya payoffen: ”Where the world meets”. Konstverken kommer att hänga i entrén samt användas i marknadsföring.
Hållbarheten sitter bokstavligen i väggarna
Med hjälp av solens strålar och Klara sjös vatten håller Stockholm Waterfront lampor lysande och luften perfekt tempererad, vilket bara är några av de smarta energilösningar som byggnaden erbjuder. Redan när Stockholm Waterfront byggdes återanvändes över 20 000 kvm material från byggnaden som tidigare stod på platsen. Sedan dess ligger fokus på att minska CO2-utsläppen och minimera påverkan på miljön.
Idag är man stolt över att uppnå det prestigefyllda Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) Gold och att vara en av Europas mest energieffektiva byggnader, som är mer än dubbelt så energieffektiv som EU-standarden ”Green Building”.
Ökad medvetenhet om våra klimatavtryck ställer högre krav på både mötesbokare och konferensanläggningar. Därför klimatkompenseras alla möten och evenemang automatiskt på Stockhom Waterfront. För varje möte beräknas koldioxidavtrycket och kompenseras via projekt världen över, i samarbete med First Climate, en av världens största organisationer för klimatkompensation.
Lojalitet som lönar sig
Stockholm Waterfront ingår tillsammans med Radisson Blu Waterfront Hotel i Radisson Hotel Group, en av de hotellkedjor som växer allra snabbast i världen. Med deras lojalitetsprogram tjänar man poäng när man bokar hotellrum, arrangerar möten och evenemang eller bokar personliga vistelser.
– Vårt lojalitetsprogram, Radisson Rewards, finns för både privatpersoner och för mötesbokare. Poängen man tjänar när man exempelvis bokar konferensrum kan man använda både till personliga hotellvistelser eller en konferens på något av Radisson Hotels världen över, säger Sam Holmberg.
Läs vidare
Stockholm Waterfront Congress Centre
Konferensplatser: 3000 Bäddar: 828
Stockholm Waterfront Congress Centre, regionens främsta evenemangs- och konferensanläggning. Stockholm Waterfront Congress Centre är stadens mest mångsidiga konferensanläggning för stora evenemang. Kongresscentret vilar vid Mälarens strand i hjärtat av Stockholm och erbjuder enorma möjligheter till ...
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Breanäs Hotell Skåne
Hållbarhet & Miljö I nordöstra Skåne, vid vägs ände, hittar du Breanäs Hotell. Mitt i Sveriges sydligaste vildmark kan grupper spendera kvalitetstid tillsammans. Konferera, men också ta härliga promenader, bada bastu vid sjön och njuta av grönt och vilt på en plats där du lämnar ett minimalt avtryck på miljön.
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor På den vackra halvön Öijared, mellan sjöarna Mjörn och Sävelången strax utanför Göteborg, ligger Öijared Resort. En plats för möten och aktiviteter mitt i naturen, där Sveriges största golfanläggning länge lockat såväl konfererande grupper som privatresenärer – men där det finns så mycket mer!