Stjärnglans
Event KonferensVärlden fyller 30 år och det vill vi gärna rama in med guldkant, glitter och glamour! Vi har därför pratat med tre välkända profiler som vet hur man strör stjärnglans omkring sig: den eleganta modeskaparen Lars Wallin, festfixaren och mingelmästaren Micael Bindefeld och den strålande primadonnan Christer Lindarw.
Text: Mia Bornberger
12 mars 2018, uppdaterad: 12 mars 2018
En mästare i fin form
Kläddesignern Lars Wallin har skapat Nobelklänningar till både kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine, kostymerna till baletten Gustav III på Operan och scenkläder till Melodifestivalstjärnor. Hans kreationer borgar för kvalitet och klarar ständiga trendskiften, de är påkostade, extravaganta och har lång livslängd. Och ingen slänger ett plagg designat Lars Wallin.
– Hållbart är en term som används flitigt i dag. Men jag har alltid tänkt så. Och det handlar om att se helheten. Ett plagg ska inte bara vara ekologiskt när det kommer till produktion, tyg och miljö, det måste också handla om designen i sig. Om det är hopplöst omodernt nästa säsong, då blir det ändå inte något man återanvänder. Jag låter mig inte påverkas för mycket av tillfälliga trender utan känner mig bekväm i mitt formspråk och har lyckats hålla den linjen. Sedan hoppas jag att man kan se det svenska designarvet i mina linjer, tygval och färgkombinationer – kläderna innehåller mycket av min personlighet, de är jag.
Kärleken till det vackra
Kärleken till det estetiskt vackra har Lars Wallin burit med sig sedan barnsben. Och kanske föddes intresset med den glittriga skridskoshowen ”Holiday on Ice”.
– Min mamma tog mig med på en föreställning. Vi satt längst ner vid rinken, ljuset släcktes ner, man hörde skridskoskär på isen och plötsligt stod det fullt med isprinsessor där, guldpaljetter och vit svandun. Det var wow, så oerhört storlaget, jag fick en överdos där och då och sedan dess har jag varit beroende av glitter. Jag såg showen 14 år i rad.
Och när föräldrarna hade fest hemma i gillestugan i Västerås vägrade han att gå och lägga sig innan gästernas klädsel studerats i detalj. Varje klänning, smycke och frisyr. Något som grannarna fortfarande berättar historier om. Allt filtrerades genom ett sinne som var oerhört mottagligt.
– Jag har alltid, så länge jag kan minnas, konstant skannat av omgivningen. Bland det första jag gör när jag kommer in i ett hotellrum är att rikta om belysningen eller möblera så att allt harmonierar. Den kreativa processen tar aldrig semester, den är ständigt pågående och vaken. Och jag har ett stort behov av att bli estetiskt stimulerad, det är en ren endorfinkick att hamna i vissa miljöer. Som den här, säger han och låter blicken vandra genom restaurangen på At Six (hotellprofilen Petter Stordalens senaste lyxhotellsatsning i Stockholm) där vi träffats för vår intervju.
– Jag skulle faktiskt kunna spendera resten av mitt liv på hotell, jag älskar det och söker mig medvetet till platser där färg, form och design blir till en upplevelse, där det finns en tanke eller ett koncept.
Vurmar för det storslagna
Lars Wallin har en sympatisk framtoning – lågmäld, vältalig och återhållsam i sitt kroppsspråk. Och ett stilrent yttre som gifter sig med hans designspråk, samtidigt som han vurmar för det storslagna.
– Jag tycker det är häftigt att befinna sig precis på gränsen till det som är för mycket – och stanna kvar där. Det blir en spänning som man reagerar på och som skapar ett dramatiskt uttryck.
Han uppmuntrar gärna till mer flärd och glamour. Våga färg, våga glitter och våga tänk bort vad andra kanske tycker och tänker.
– Det är skillnad på bekvämt och praktiskt, ett festplagg behöver inte vara det sistnämnda. Försök hitta något som förstärker dig som person och ta god tid på dig att tänka igenom helheten: frisyr, smink, klänning, skor, accessoarer. Gå på magkänsla, det ska kännas rätt. Och har du en väldigt enkel klänning kan du förgylla looken med större smycken. Eller tvärtom.
Hur står vårt glamorösa uttryck sig internationellt sett?
– Vi är ängsligare, vi gillar inte att sticka ut och vill inte få för många ögon på oss. Och då tar man det säkra före det osäkra. Vilket är synd för vi har världens vackraste kvinnor.
Lars Wallin
Ålder: 52 år.
Bor: Vasastan i Stockholm.
Gör: Modeskapare, utbildad på Beckmans designhögskola.
Kör: ”Har inget körkort utan åker kollektivt eller taxi. Det har blivit ett sätt att samla mig inför möten, det är kontemplativt.”
Tidig inspirationskälla: Modejournalisten Ingrid Schrewelius.
Gillar inte: Njae, jag är inte förtjust i foppatofflor. Man kan anstränga sig lite när man går ut bland folk.
Materialval: Siden.
Ett hotell du ännu inte besökt: Treehotel där varje rum är som en konstinstallation, bland annat ett i spegel-glas, ett annat som ett rymdskepp. Det har skrivits mycket om det internationellt. Sedan är jag nyfiken på det nya hotellet i Västerås, The Steam Hotel, som byggts i en tidigare ångturbinanläggning. Äldre industridetaljer, råa väggar och järnhissdörrar. Coolt.
Foto: Fredrik-Wannersted
”Att mingla är en konstform”
Receptet för en lyckad tillställning är mixen av gäster, som helst ska vara lite spretig, och maten får gärna skickas runt, det väcker aptiten för både mat och prat. Det säger festfixaren Micael Bindefeld, som med 30 år i branschen vet hur man dukar för succé.
Ingredienser för ett lyckat event?
– Svaret är väldigt enkelt: sammansättningen av gäster. Och gästlistan kan med fördel vara spretig, bjud inte enbart människor med samma bakgrund, inkomst och materiella status, då tappar man dynamik. Festdeltagarna är nyfikna på människor som är olika dem själva, och som de vanligtvis inte möter. Om det är en sittande middag är det viktigt att tänka på hur man placerar gästerna, inte bara vem som är bordsdam eller bordsherre utan vem som sitter mitt över. Man pratar ofta tvärs över bordet.
Minnesvärd tillställning som du arrangerat?
– Stockholms 750-årsjubileum är något av en fjäder i hatten som jag fortfarande känner mig oerhört glad och stolt över. Vi hade 1200 gäster och hela kungafamiljen på plats. Jag har också arrangerat Elle-galan i över 20 år – en tillställning som kommit att bli det största och mest glamorösa eventet inom modevärlden.
Trerätters, buffé, pampigt eller enkelt?
– Jag är en vän av aningen mer informell mat, där maten också blir ett samtalsämne. En dukning där man måste sträcka sig för att nå och skicka runt uppläggningsfat är en bra isbrytare. Det gör också att det blir luftigare och lättare runt bordet och samspelet mellan gästerna faller sig mer naturligt.
Bästa välkomstdrinken?
– Inte helt oväntat säger jag att ett glas med dyra bubblor är en utmärkt början. Och champagnen ska vara iskall. Själv är jag helnykterist sedan många år och tycker det är minst lika självklart att man har gott om alkoholfria alternativ. Den biten sköts tyvärr ofta styvmoderligt, eventuellt står det något mineralvatten på bordet. Ställ fram is, fruktjuice som inte är för söt, erbjud både stilla dryck och bubblor.
Skulle du sätta på dig ett par jeans till festen?
– Nej, aldrig. Att klä upp sig är en trevlig gest gentemot värden/värdinnan och överlag bör man anstränga sig för att vara social, tillgänglig, pratsam, generös och uppskattande. Sura gäster är inget värden vill ha – då är det bättre att stanna hemma. Small talk och vimlande är en konstform som vi svenskar av hävd har lite svårt för, ibland krävs det övning för att känna sig bekväm i den typen av sammanhang.
Fest inomhus eller utomhus?
– Ja, det är ju underbart att vara utomhus men klimatet sätter ofta stopp för det. Att sitta och huttra i dragiga plasttält är inte så roligt. Så jag skulle välja inomhus. Som värd måste man också tänka på logistiken, inte bara på estetiken. Var blir det kö, hur gör man med garderober, på vilket sätt tar sig gästerna hem, ska man ha en taxivärd? Ser man till att allt sådant fungerar känner alla sig väl omhändertagna och välkomna.
Foto: Peter Knutson
”Det är jag som är festen”
Han vill leva ”la dolce vita”, har utsetts till Sveriges vackraste kvinna och blev ”Årets homo” på QX-galan tidigare i år. Efter 40 år på dragshowscenen är det få svenskar som är så starkt förknippade med paljetter och plymer som Christer Lindarw.
Behöver vi glamour?
– Ja, det tycker jag. Folk har ett behov av fest, underhållning, musik, färg och form som kontrast till vardagens slit. Allt det där som After Dark har stått för och gjort i decennier. Men när vi började showa 1976 fick ingenting sticka ut, det var som en gammal stickad grå filt låg över hela landet. Kanske bidrog den dåvarande tidsandan till att vi med våra skyhöga klackar, knallröda läppar och svepande lösögonfransar syntes ännu mer och det blev succé. En del feminister tyckte dock att vi gjorde narr av kvinnorna – idag är de våra största fans. Och nu glittrar folk både till vardag och fest. Tack och lov, säger jag.
Du är utbildad designer vid Beckmans designhögskola och har under alla år sytt scenkläderna till After Dark men även kläder till andra stjärnor. Inte minst den omtalade kjolen som Lill Lindfors tappade i Eurovision 1985. Varifrån kom den idén?
– Vi hade gjort en liknande grej i en av våra shower tidigare och Lill ville göra en tjusig variant av det i Eurovision-sändningen. Förutom vi två var det bara några enstaka personer som visste vad som skulle hända. Det blev världens rabalder, folk blev vansinniga och tyckte att det tog fokus från hela tävlingen – det var uppenbarligen för bra!
Är det sant att kläderna gör mannen?
– På sätt och vis, det är inte det som gör människan, men det är det vi ser. Om inte kläderna gjorde mannen och kvinnan skulle ju ingen märka att jag klär ut mig till tjej. Sedan är den kvinnliga klädseln friare och kan använda sig av manliga attribut, bära alla färger, byxor och kostym utan att det anses som något konstigt. Mannens roll är striktare.
Du blev utsedd till ”Årets homo” på QX-galan tidigare i år, grattis!
– Tack, det var hedrande. QX-galan är alltid suverän, det är en härlig stämning, underhållande artister och prisutdelare. Ibland har jag varit där som dam när vi varit nominerade till ”Årets scen” eller ”Årets drag” och då har jag sytt upp glammiga spektakulära kläder för att representera After Dark.
Klär du upp dig även till vardags?
– Eftersom folk känner igen mig vill jag se hyfsat proper ut även om jag bara ska ner på stan, jag snyggar alltid till mig. När jag var yngre däremot, då var gatan min scen, jag älskade att klä ut mig höll jag på att säga – klä upp mig, menar jag. Min exhibitionistiska ådra njöt av uppmärksamheten.
En middagsbjudning hemma hos dig, hur kan den se ut?
– Något jag lärt mig är att inte vara för pretentiös för det är ändå ingen som bryr sig om du står i timmar med långkok och rusar runt i affärer i en vecka för att förbereda. Det viktiga är att mötas och det man minns är att det var roligt. Så ställ inga orimliga krav på dig som värd, med trevliga gäster löser sig allt.
Festligt tips?
– Man skulle kunna tro att jag är expert, men jag står ofta på scen och jobbar när folk går ut och roar sig, äter middag och umgås. Det är alltså jag som är festen, haha.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Radisson Collection Strand Hotel Stockholm city
Hotell Omgivna av tidlös arkitektur får gästerna uppleva en plats där varje sammankomst blir minnesvärd. I Stockholms stadskärna erbjuder Radisson Collection Strand Hotel en utsökt kombination av historisk charm och moderna konferenslösningar. En inspirerande miljö för alla typer av möten – där tradition och innovation vävs samman.
Högbo Brukshotell & Spa Gästrikland
Hälsa & Spa Högbo Brukshotell & Spa är en helt egen resedestination med skidspår, mountainbikearena, kajakpaddling och äventyrsbana. Under året har man gjort en storsatsning och byggt en spa-anläggning på 1100 kvm, renoverat alla konferenslokaler, byggt ett underbart Orangeri och den stora baren har blivit ännu lyxigare – Högbo är en komplett anläggning för alla behov.