Sigtuna vill bli nummer ett
Från och med den 1 januari har Sigtuna kommun en helt ny logotyp och varumärkesplattform. Hjärtat har bytts ut mot en väl genomtänkt ”etta” och Sigtuna Turism heter numera Destination Sigtuna. KonferensVärlden har träffat personerna bakom förändringsarbetet; Camilla Zedendahl, vd på Destination Sigtuna, och Julian Stubbs, författare och expert på att skapa varumärken för destinationer.
Text: Astrid Feldreich
12 april 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
En bitande kall men klar vinterdag parkerar jag vid turistbyrån Drakegården i centrala Sigtuna. Det välkända gröna huset är från 1700-talet och där har många celebriteter och borgmästare festat genom åren. Över huvud taget finns det mycket historia i Sigtuna. Staden ligger vid Mälaren och grundades av Erik Segersäll runt år 980. Men trots en spännande historia kände Camilla Zedendahl att det fanns så mycket mer att berätta om kommunen. Därför har hon tillsammans med varumärkesexperten Julian Stubbs tagit fram ett helt nytt varumärke för Sigtuna.
Växte ur gammalt varumärkeVi slår oss ner på deras kontor högst upp i Drakegården för att prata om destinationsutveckling, varumärken och Sigtunas nya logotyp. Under samtalets gång blir det tydligt att mycket tankeverksamhet och arbete ligger bakom det nya varumärket och övergången från en traditionell turistbyrå till dagens Destination Sigtuna.
– Sigtuna växte ur sitt gamla varumärke och behövde ett nytt som passar regionen som den ser ut i dag, säger Camilla.
Julian Stubbs har lång erfarenhet av att utarbeta starka internationella varumärken och är personen bakom Stockholm, The Capital of Scandinavia. I december kom hans nya bok ”Wish you were here” ut. Den handlar om hur destinationer ska marknadsföra sig och skapa ett hållbart varumärke som sticker ut från mängden. Julian menar att det blir allt viktigare att hitta något som är unikt för varje destination.
– Allt fler inser att varumärket är viktigt, samtidigt som alla har god mat, vacker utsikt och bra service i dag. Därför är det avgörande att hitta det som gör en region attraktiv. När det gäller Sigtuna var det viktigt att fokusera mer på framtiden, samtidigt som vi inte får glömma det historiska arvet som Sveriges första stad, säger Julian.
Förankrat hos folketDe senaste 18 månaderna har Camilla och Julian arbetat med att skapa Sigtunas nya varumärke. I höstas lanserades det internt och den 1 januari externt. Tack vare det nya varumärket har de skapat en gemensam plattform och grafisk manual för hela regionen. Men innan teamet ens började tänka på logotypens design krävdes mycket engagemang för att involvera befolkningen i Sigtuna.
– Ett varumärke måste vara förankrat hos folket och företagen för att bli varaktigt och äkta. Därför har vi arrangerat åtskilliga workshops och presentationer för många av kommunens aktörer. Varumärket måste också vara förankrat hos samtliga politiska partier så att det inte byts ut i nästa mandatperiod. Vi ville att logotypen skulle vara neutral och inte ha någon politisk färg eller budskap, säger Julian.
– Sigtuna kommun är ju mer än själva stadskärnan och gågatan i Sigtuna. Därför kändes det även viktigt att skapa ett varumärke som Arlanda, Märsta och Rosersberg känner sig inkluderade i, tillägger Camilla.
Etta för enat varumärkeFör att få in både nutid och dåtid, nytänkande och tradition, kom de på idén att byta ut i:et i Sigtuna till en etta och ha ”Sigtuna – where Sweden begins” som tagline.
– Vi ville att namnet skulle spegla det vi är, lyfta det gemensamma och lägga krutet på innehållet i varumärket, säger Julian.
Hur tänker ni kring ordet ”first”?
– Utgångspunkten är hela tiden ordet ”first”, men vi skriver inte ut det. Både siffran ett i logotypen ”Sigtuna” och ”where Swedens begins” som tagline går att använda i allt från Sveriges första stad till Sveriges främsta mötesplats. Vi försöker ligga i framkant när det gäller miljöarbete och är landets första klimatneutrala destination. Vår kommun är den första som 17 miljoner resenärer årligen möter när de landar på Arlanda. Visst hade vi en del diskussioner kring om vi skulle ha vår tagline på engelska eller svenska. Men när Erik Segersäll byggde en mötesplats för 1000 år sedan samlades människor från hela världen i Sigtuna. Engelsmännen kom med de första mynten och än i dag har 29 procent av kommunens befolkning ett icke-svenskt ursprung. Så det har känts som ett naturligt val. Ettan symboliserar helt enkelt att vi inte vill vara störst, men först, förklarar Camilla.
En annan tanke bakom att använda siffran ”ett” som en symbol är att alla nätverk som ingår i Destination Sigtuna, som de 20 konferensanläggningarna i regionen, ska kunna använda sig av den grafiska profilen och innehållet i varumärkesmanualen. Att ettan är röd har enligt Camilla flera orsaker.
– Runstensskrift är röd, den röda Mariakyrkan här intill är byggd med det första teglet som slagits i Sverige och vi tyckte att färgen röd symboliserar energi och framåtanda, samtidigt som den är traditionell.
Det finns en trend att döpa sin turistorganisation till ”Destination”. Vad är skillnaden egentligen?
– Namnet på vår organisation är i sig inte viktigt, fokus ligger på destinationens gemensamma varumärke. Men namnet bör spegla vad vi gör. För oss är det en förflyttning mot att rikta in sig på en större, och internationell marknad och att vara en samordnande kraft i regionen som skapar nätverk, marknadsföring, utveckling och infrastruktur, säger Camilla.
Tällberg flyttar till SigtunaDen 29 juni till 3 juli kommer 700 personer, varav 450 delegater, till Sigtuna. Då arrangerar Tällberg Foundation den sjunde upplagan av Tällberg Forum i Sigtuna. Att de lyckats flytta ett forum som heter Tällberg forum från Tällberg måste väl om något kännas som ett bevis på att de lyckats med samarbetet i kommunen?
– Ja, det känns jätteroligt. I och med att vi ligger så bra till geografiskt och har Arlanda kan vi erbjuda både bra kommunikationer och fin natur. Det var faktiskt Tällberg Foundation som hörde av sig till oss med en förfrågan, och sedan dess jobbar en person heltid med att planera forumet här i Sigtuna, säger Camilla.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Såstaholm Hotell & Konferens Stockholm norra
Konferenspärlor För 100 år sedan var Såstaholm ett pensionat för berömda skådespelare. Idag är herrgården en scenkonstinspirerad mötesplats där du och din grupp kan bli en del av historien. Här kan du spränga gränser för det kreativa och bli en stjärna i gruppen.
Vidbynäs Gård & Konferens Stockholm södra
Konferenspärlor En halvtimmes bilresa från Stockholm, mitt i Sörmlands böljande landskap vid sjön Turingen, ligger vackra Vidbynäs Gård. Hit kommer ni som är på jakt efter en avkopplande konferensanläggning med tid för teambuilding, utveckling och reflektion.
Hotel 1622 Skåne
Konferenspärlor Strax söder om Helsingborg, i Rydebäck, med havet och stranden som närmaste grannar ligger Hotel 1622. Ett spa-hotell för vuxna som erbjuder 34 vackra rum och tre möteslokaler i en historiskt spännande miljö. Hit kommer man för att njuta, koppla av, äta och dricka gott och mötas.