Ökad tillväxt i den svenska konferensbranschen - | Konferensvärlden
Mötestrender
För första gången på sex år pekar prognosen på tillväxt i efterfrågan till och med hos de allra största företagen.
Hooks Herrgård Spa
Hooks Herrgård spa.
Jan Borg
Jan Borg, som är vice vd på ReseGeometri och en av de ansvariga bakom rapporten.
Reportage > Ökad tillväxt i den svenska konferensbranschen

Ökad tillväxt i den svenska konferensbranschen

Mötestrender Varje år gör Resegeometri en undersökning om trender och köpbeteenden inom den svenska mötes- och konferensbranschen. Resultaten presenteras i rapporten ”Svensk Konferens- & Mötesbarometer”, som också innehåller en lång rad prognoser inör kommande år. Och i den nyligen presenterade rapporten för 2017 framgår en rad spännande saker.

7 mars 2017, uppdaterad: 7 mars 2017

Sedan 2010 har det oberoende analysinstitutet Resegeometri varje år i oktober/november gjort djupintervjuer med ett stort antal konferensköpare på svenska företag, organisationer och myndigheter om hur de tänker och resonerar kring sina inköp av konferenser och möten.

- Det som är unikt med vår undersökning är att vi har tillgång till en väldigt stor bas av konferensköpare och att de finns på såväl små som stora privata företag och på myndigheter och organisationer, berättar Jan Borg, som är vice vd på Resegeometri och en av de ansvariga bakom rapporten.

Olika sorters konferensaktörer

I undersökningen har man delat in konferensaktörerna i fyra grupper: hotellkedjor, rederier, affärsresebyråer och konferensbokningsbolag och man har sedan ställt en lång rad frågor till inköparna om dessa aktörer.

- Konferensköparna får svara på vilka av dessa aktörer de har använt sig av och om de skulle kunna rekommendera dem till andra (NPS). Anser de sig ha fått värde för pengarna, vad tycker de om konferensutbudet och hur serviceorienterade tycker de att konferensaktören har varit. Det är några av ledorden som vi utgår ifrån i undersökningen, förklarar han.

Tillväxt i branschen

Men Svensk Konferens- & Mötesbarometer innehåller också prognoser inför kommande år och en glädjande nyhet i årets rapport är att samtliga branscher i undersökningen ser en tillväxt.

År 2014 var en bottennotering men nu har det börjat vända uppåt. Och det gäller faktiskt alla kategorier av konferensköpare. För första gången på sex år pekar prognosen på tillväxt i efterfrågan till och med hos de allra största företagen, som tidigare tydligt har dragit ned på konferenser i kostnadsbesparande syfte.

Många vill ha övernattning

När det gäller typen av konferenser är dock bilden som framträder i rapporten något motsägelsefull.

- Samtidigt som en tredjedel av alla konferensköpare menar att övernattning är en faktor som är oerhört viktig för en lyckad konferens, väljer väldigt många ändå sedan att, av kostnadsskäl, boka en dagkonferens, konstaterar Jan Borg.

Kreativitet och social samvaro

Andra viktiga faktorer för ett lyckat möte är, enligt de intervjuade konferensköparna, att man verkligen har tänkt till kring konferensens syfte och innehåll, att lokalerna stödjer kreativitet och social samvaro, men många lägger också stor vikt vid lättillgänglighet.

Många konferensköpare efterfrågar anläggningar som är placerade nära där man bedriver sin verksamhet och/eller där man har sina kunder. Även om en hel del konferensköpare uppskattar att ”komma bort” är det fortfarande väldigt eftertraktat med centralt belägna konferensanläggningar, eller åtminstone anläggningar med närhet till bra kommunikationer, som exempelvis flygplatser.

Spa allt viktigare

Även spa-anläggningar har seglat upp på listan över framgångsfaktorer för en lyckad konferens.

- Flera hotell och konferensanläggningar har de senaste åren nästan känt sig tvungna att göra stora satsningar på sina spa-avdelningar för att möta gästernas efterfrågan på dessa tjänster, förklarar Jan Borg och konstaterar att exempelvis gick förra årets utmärkelse ”Bästa mötesanläggning” i Business Travel Awards till Hooks Herrgård, som alldeles nyligen gjort en jätteinvestering i och utbyggnad av just sitt spa.

Fakta:

Resegeometri är ett oberoende analysinstitut med fokus på nordisk rese- och mötesindustri avseende konkurrensbenchmark, samt prognoser om efterfrågan, priser, trender och kundbeteenden. Svensk mötesindustri mäts årligen med undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer. Under varumärket Nordic Bench genomförs även ett flertal olika branschstudier utanför reseindustrin där företag kan jämföra sig med andra aktörer inom sin egen eller andras branscher med stöd av Net Promoter metodiken.

www.resegeometri.se och www.nordicbench.se



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.