Moulin Rouge på 2000-talet - | Konferensvärlden
Reportage > Moulin Rouge på 2000-talet

Moulin Rouge på 2000-talet

Höga stenvalv, röda sammetsgardiner och ett fransk inspirerat kök. Ett besök på Le Rouge är som att färdas in i 1800-talets Paris då nätterna var långa och kjolarna korta. Målet är att vara mer än en restaurang. Smakupplevelsen förstärks av förstaklassig underhållning och en vinlista som är en ”treat för entusiaster”.

27 maj 2009, uppdaterad: 28 maj 2013

Den som varit på källaren Diana på tiden då den välkända klubben huserade på Brunnsgränd 2 känner till lokalens fantastiska förutsättningar. Men i övrigt har alla rum genomgått en snudd på magisk förändring. Efter att ha gått ner för trappan öppnar sig en värld av välvda stenväggar och röda sammetsdraperier. Hela källarvalvet har förvandlats till en varm och ombonad restaurang som passar bra in i Gamla stans vindlande gränder.

Proffsig underhållning
På det berömda nöjesetablissemang Moulin Rouge, vid Place Blanche i Montmartre i Paris, slog dansformen cancan igenom på allvar under slutet av 1800-talet. Eftersom Le Rouge inte vill vara sämre än sin föregångare bjuder de sina gäster på förstaklassig underhållning alla kvällar i veckan. Utklädda kypare och stämningsfull musik förstärker intrycket av att vara statist i filmen ”Molin Rouge”.

– Varje kväll har vi liveframträdanden med sång. Fredagar och lördagar har vi dessutom professionella dansare på plats, förklarar Mikaela Ejheden på Grupp F12.

Köket serverar fransk mat med italienska inslag. Le Rouge består av två rum för sittande restauranggäster samt en bar. Bardelen har möjlighet att servera mat och har bra ytor till dans eller mingel. I hela lokalen får man plats med 145 gäster och i det lite mindre, avskilda rummet, kan man sitta upp till 65 gäster.

– Det mindre rummet är ett Chambre Séparée som går att skärma av från övriga delen av restaurangen. Här kan vi möblera om efter sällskapet och har arrangerat allt från julbord till företagsfester. Vi erbjuder även privat underhållning i rummet med våra duktiga dansare och sångare.

Abonnera dagtid
Dagtid står Le Rouge mestadels tom, så då finns alla möjligheter att abonnera stället till möten, konferenser eller andra festligheter.

– Vi tar gärna fram ett lunchpaket för konferenser och eller andra arrangemang. Även kvällstid går det bra att abonnera delar eller hela restaurangen till företagsfester, julbord eller liknande. Men då gäller det att vara ute i god tid. Sedan restaurangen öppnade för ett år sedan har det varit stort tryck särskilt på fredagar och lördagar, tipsar Mikaela.

Satsar på vinlistan
Vinlistan är grundläggande i ambitionen att skapa en genuin känsla av forna tider. Le Rouge och dess ägare Grupp F12 har lyckats locka till sig en sommelier av världsklass; vinnaren av Sommelier-SM 2006 och 2008 - Sören Polonius. Han har lagt hela sin själ i vinlistan som uppdateras varje vecka. Den innehåller mellan 400-500 artiklar och är enligt Sören en ”treat för entusiaster”.

– En bra vinlista blir aldrig klar. Le Rouge vinutbud är otroligt kul att jobba med. När jag först skapade listan ville jag ha klassiska, franska och europeiska viner med olika årgångar för att bevara känslan av att man är på gammal restaurang. Det hade varit konstigt att servera supermoderna amerikanska viner på Le Rouge. Vinlistan måste reflektera stilen på restaurangen, säger han.

Mycket vinprovning
I sitt jobb som chefsommelier över Stockholms mest kända krogkedja blir det mycket provande av vin, ibland upp till 500 viner per månad. Känslan för trender får Sören genom att tillbringa tid i matsalen och via sina många resor till vingårdar, producenter och importörer.

– Restaurangen är ett forum där jag kan umgås med gäster och mina assisterande sommelierer. Det gör att jag inte tappar kontakten med verkligheten.

Nästan varje kväll finns Sören på Le Rouge för att se till att servicen är komplett och uppdatera vinpaket efter meny. Som chefsommelier kräver han att alla medarbetare ska vara på topp. Några dåliga dagar får inte förekomma. Och han tror att gästerna märker om en restaurang satsar extra på sin vinlista och personal.

- Folk kan mer och mer om vin. Jag märker också att etiketterna på vinflaskan på bordet blir allt viktigare. Man vill förknippas med ett vin, som en slags markering om vem man är. Min uppgift är att se till att det finns ett gott vin med bra kvalitet bakom etiketten, säger han.

Sörens intresse för vin föddes när han hjälpte till att inventera vinkällaren på Växsjö konserthus tillsammans med en entusiasmerande hovmästare. Han fortsatte sin sommelierkarriär och gick ut som kursetta från Restaurangakademien i Stockholm. Efter framgångarna i Sommelier-SM stod marknaden öppen. De år han inte deltagit själv har Sören tränat flera andra kandidater i tävlingen som innehåller allt från teori och provningar till perfekt servering av ett vin. Han menar dock att ingen föds med en talang för vinprovning, men övning ger färdighet.

– Alla kan få ett förfinas smak- och luktsinne, det är inget genetiskt. Själv satsar jag på att utveckla mina sinnen, och känner lukter och dofter mycket bättre nu.



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.