Klubbdrottning med hjärtat i centrum
Event Alexandra Charles von Hofsten är flickan från landet som blev klubbdrottning i dubbel bemärkelse, dels genom sin legendariska nattklubb Alexandra’s, dels med 1,6-miljonerklubben som arbetar för kvinnlig hälsa. För KonferensVärlden berättar hon om ett liv i rampljuset, vikten av sociala plattformar och om nyfikenheten som drivkraft.
Mia Bornberger
19 oktober 2018, uppdaterad: 19 oktober 2018
En strålande dag i maj 1968 slår den då blott 22-åriga Alexandra upp portarna till vad som skulle komma att bli Stockholms mest legendariska diskotek – Alexandra’s. Nattlivet i huvudstaden var vid den tidpunkten inte i närheten av det pulserande London eller trendiga Paris, men det skulle snart förändras. Inom kort skulle Stockholms partysugna, kändisar, utländska rockstjärnor och jetsetare mingla ikapp nätterna igenom, ungefär som det kom att se ut på Studio 54 i New York flera år senare.
Och de två som fick discokulan att snurra var Alexandra och dåvarande pojkvännen Noel Charles (som hon också var gift med 1968–1976).
– Jag var ung och kär och då blir man modig, annars hade jag aldrig vågat mig på något sådant. Samtidigt har jag alltid haft nyfikenheten som drivkraft och jag gillar utmaningar – den kombinationen har tagit mig långt. Och satsningen gick hem, vi låg rätt i tiden och fick en flygande start, säger Alexandra samtidigt som hon bläddrar i boken ”Club Alexandra, Brut Rosé – Maison fondee en 1968” som bjuder på smakbitar i både text och bild från nattklubbens glamorösa år. Omslaget anspelar på en champagne-etikett.
– Där har du Rod Stewart och mig på dansgolvet, säger hon och pekar.
Alexandra är stiligt klädd i en smaragdgrön sidenblus och ljusa byxor, kring halsen hänger en berlock formad som ett hjärta. Hon berättar om en period fylld av glitter och glamour, men också om dygnet runt-arbete präglat av stort ansvar.
– Vi var noviser på området, även om vi båda visserligen hade rest runt en del och sett hur den här typen av koncept, disco med underhållning för en blandad publik, växt fram i andra stora städer. Och vi visste att trenden ännu inte nått Stockholm.
Hippies och affärsmän
Alexandra föddes 1946 som Inga-Lill Gefvert. Hon växte upp i Västergötland och Medelpad och kom till Stockholm som 14-åring. I samma veva skilde sig föräldrarna och mamman bosatte sig i Täby med sina fyra döttrar. Alexandra var driftig i skolan, engagerad i elevrådet och drömde om att göra skillnad.
Kanske fanns det redan då ett vilande entreprenörskap som bara väntade på att få blomma ut. När det gällde den nyöppnade nattklubben insåg Alexandra tidigt vikten av marknadsföring; att nå ut och hitta en publik var essentiellt och kreativiteten flödade. De unga nattklubbsägarna lappade bilar med flygblad, hyrde in dj:s från Radio Luxembourg, författade pressmeddelanden och bjöd in celebra gäster.
– Jag hade anlitat Monica Zetterlund som skulle uppträda på premiären. Utöver det så gjorde vi en önskelista med namn på personer som vi ville skulle komma, sedan letade vi upp dem i telefonkatalogen. Vi var verksamma nätterna igenom – man behövde inte så mycket sömn när man var ung.
En annan och mycket viktig ingrediens för framgången var rätt mix när det gällde gästerna.
– Vi ville ha en avslappnad och internationell atmosfär som attraherade människor i alla åldrar, med olika bakgrund, klädstil, nationalitet och så vidare. Och så blev det. Vi samlade affärsmän i slips och hippies på samma ställe och det fungerade hur bra som helst. Inte så nischat och stelt.
Vilka är dina bästa tips för ett lyckat evenemang?
– Ett professionellt och personligt bemötande och en service av yppersta klass. Det bör också finnas ett genomtänkt program och presentera gärna gästerna för varandra. När det gäller bordsplacering så bör man korsbefrukta, det är den bästa grogrunden för spännande samtal. Placera människor utanför deras givna sfär, då anstränger man sig oftast också sig lite extra och bjuder till.
Möte med Paul Newman
Efter två decennier i rampljuset som nattklubbsdrottning kände dock Alexandra att det var dags att byta spår och klubben stängdes för gott. Vad hon skulle göra i stället fick framtiden utvisa – och det tog inte lång tid innan telefonen började gå varm.
– Folk ville ha mig som pr-konsult i samband med kalas, fester, lanseringar, premiärer, invigningar och nya koncept. Plötsligt hade jag fullt upp igen men behövde varken jobba natt eller ha personalansvar, det var toppen.
Alexandra anlitades bland annat som rådgivare när den statliga SARA-koncernen i slutet av 1980-talet låg i startgroparna för sin stora Park Suite Hotels-satsning i New York. I rådgivningsgruppen fanns också filmstjärnan Paul Newman.
– Det var en väldigt intressant resa att vara med på. Hotellet skulle anpassas för kvinnor och vi diskuterade stort som smått. Allt ifrån färgsättning och bästa placering för hårtorken till hur man skulle känna sig säker som kvinna på hotellet.
”Det här ska jag ägna mig åt”
Men drömmen om att verkligen göra skillnad levde alltjämt kvar och i mitten av 1990-talet besökte Alexandra ett seminarium som kom att påverka henne starkt. Föreläsningen handlade om kvinnors hälsa och hur eftersatt genusaspekten var inom den medicinska forskningen, vilket i förlängningen ledde till att kvinnor inte fick rätt diagnos, behandling och medicinering.
– Där och då sa jag till mig själv att det här ska jag ägna mig åt.
Sagt och gjort, inom kort startade hon 1,6 miljonerklubben (och senare också 2,6 miljonerklubben), en organisation som nu finns i fem länder vars mål är att främja och uppmärksamma kvinnlig hälsa, i synnerhet hjärtat.
På kontoret på Östermalm arbetar i dag tio personer och basen för att nå ut med sitt budskap är konferenser och seminarier. Alexandra har själv rest land och rike runt åtskilliga varv i sin roll som ambassadör för organisationen.
– Sociala plattformar och sammankomster är oerhört viktiga, det är där man knyter an till varandra, säger Alexandra, som ett flertal gånger har prisats för sitt engagemang, bland annat har hon av regeringen tilldelats medaljen Illis Quorum meruere labores i guld av åttonde graden.
Allt samverkar
Möten av olika slag har präglat Alexandras liv och sitt stora kontaktnät har hon vårdat väl. Och omsorgen går igen även på den privata sidan. Familjen är och har alltid varit hennes trygga punkt.
– Jag värnar mycket om mina nära och kära och anser att allt hänger ihop, relationer, arbete, fritid och återhämtning. När de olika bitarna samverkar och ges plats får vi kraft att klara av dagens kravfyllda tillvaro. Sedan behöver man ha roligt – och det har jag.
Alexandra Charles von Hofsten
Ålder: 71 år
Familj: Maken Bengt von Hofsten, tre systrar, syskonbarn, bonusbarn, bonusbarnbarn och gudbarn.
Bor: Delar tiden mellan lägenheten i Vasastan i Stockholm och fritidshuset i Roslagen.
Gör: Ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben som är en ideell förening med två avdelningar vilka arbetar för kvinnors hälsa. Namnet på den första har sitt ursprung i att det 1998 fanns 1,6 miljoner kvinnor över 45 år i Sverige. Alla över 18 år är välkomna som medlemmar i föreningen (även män). www.1,6miljonerklubben.com
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Breanäs Hotell Skåne
Hållbarhet & Miljö I nordöstra Skåne, vid vägs ände, hittar du Breanäs Hotell. Mitt i Sveriges sydligaste vildmark kan grupper spendera kvalitetstid tillsammans. Konferera, men också ta härliga promenader, bada bastu vid sjön och njuta av grönt och vilt på en plats där du lämnar ett minimalt avtryck på miljön.
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor På den vackra halvön Öijared, mellan sjöarna Mjörn och Sävelången strax utanför Göteborg, ligger Öijared Resort. En plats för möten och aktiviteter mitt i naturen, där Sveriges största golfanläggning länge lockat såväl konfererande grupper som privatresenärer – men där det finns så mycket mer!