Retro, fotografi och samtida konst på Värmlands Museum i sommar
Utställning Efter publiksuccén med National Geographic 125 år har stora utställningshallen fyllts med retro bilder, kläder och prylar, custombilar och motorcykelkonst. Vi vältrar oss i nostalgi, ljuva minnen och retro-trender – men undersöker också vad som finns under den romantiska ytan och ställer oss frågan om inte vår bästa tid trots allt är nu?
10 juni 2015,
I sommarens utställningar bjuds det på retro, nostalgi, ombyggda motorfordon, dokumentärt fotografi, en ny barnutställning, samt svensk och japansk konst – någonting för alla smaker.
- Vi blandar den här sommaren det lustfyllda med det allvarstyngda och konst med populärkultur, allt för att kunna erbjuda någonting för alla. Vi vill att alla ska kunna komma hit för att bli inspirerade och få kunskap. Många som besöker oss kommer tre generationer tillsammans – morfar, mamma och barnbarn, säger Marie Östblom utställningschef på Värmlands Museum.
Sedan ett antal år tillbaka kan man i olika sammanhang se en vurm för 1950-talet och det tidiga 60-talet. Retrotrenden märks i inredning, bilar, mode och underhållning – och ibland också i samtalet om hur vi borde leva våra liv. Men var verkligen allt så härligt som det kan te sig i vår tids pastelltonade backspegel? Vältra dig i nostalgi, ljuva minnen och retrotrender men tillåt dig själv även att se tillbaka med en mer nyanserad blick.
Retromania är en helt egenproducerad utställning där idé, produktion och grafisk formgivning har gjorts i egen regi av Värmlands Museum. Custom Art handlar om customisering av bilar och motorcyklar, med bilder av fotografen Dan Nilsson föreställande detaljer av customiserade fordon samt dokumentärfilmen Rod and customlife om konstformen, livsstilen och hantverket. Utifrån detaljerna i Nilssons fotografier har textildesigner Eva Akre skapat mönstrade textiler som också visas i utställningen.
50 000 såg National Geographic 125 år
När nya utställningar byggs plockas andra ned och summeras. Det står nu klart att jubileumsutställningen National Geographic 125 år blev Värmlands Museums näst största publiksuccé någonsin. 50 000 besökare såg fotoutställningen med magnifika bilder av några av världens bästa naturfotografer genom tiderna. Bara fjolårets internationella storsatsning 1001 inventions har lockat fler besökare.
- Stora internationella utställningar drar stor publik. Den här gången var det i kombination med vårt egna väl genomarbetade pedagogiska program och ett väl fungerande samarbete med skolorna som varit nyckeln, säger länsmuseichef Åsa Hallén.
Se alla inom temat här