Viking Line vann Finlands främsta kvalitetsutmärkelse
Viking Line har utsetts till vinnare i 2009 års finska kvalitetspristävling. Viking Line vann i klassen för storföretag och större affärsenheter. Viking Lines VD Nils-Erik Eklund tog emot utmärkelsen av Finlands president Tarja Halonen under torsdagskvällens stora kvalitetsprisgala i Helsingfors.
13 november 2009, uppdaterad: 28 maj 2013
Finlands kvalitetspris Suomen Laatupalkinto delas årligen ut av organisationen Suomen Laatukeskus –Excellence Finland och tillfaller organisationer med verksamhet i Finland och är ett erkännande för utomordentligt arbete avseende utvecklingen av verksamhetens kvalitet och konkurrenskraft.
Tävlingen baseras på EFQM-modellen (European Foundation for Quality Management) och de deltagande organisationernas verksamhet värderas inom nio olika delområden: ledarskap, verksamhetsplanering och strategi, medarbetare, samarbetspartners och resurser, processer, resultat kunder, resultat medarbetare, resultat samhälle samt verksamhetens resultat. Viking Line fick jämna och höga poäng inom samtliga utvärderingsområden. Bolaget vann även kvalitetspriset för resebranschen, som arrangerades för första gången i år.
– Suomen Laatupalkinto 2009 är ett betydelsefullt erkännande för Viking Lines långsiktiga och systematiska kvalitetsarbete. Priset, som beviljats på basen av utvärderingar av externa sakkunniga, visar att vi är på rätt väg i vårt arbete; från säkerhets- och miljöledningssystem samt ledarskap till utveckling av tjänstekvaliteten i enlighet med EFQM-modellen. Ett tjänsteföretag som Viking Line bör framför allt vara lyhört för kundernas behov eftersom kundernas förtroende måste förtjänas varje dag på nytt. Även i detta arbete är människan i fokus, för kvaliteten står framför allt Viking Lines kunniga och motiverade personal, till vilkas förtjänst största delen av kvalitetspriset hör, säger Viking Lines verkställande direktör Nils-Erik Eklund.
Viking Line inledde sin trafik för 50 år sedan. Bolaget har transporterat över 169 miljoner passagerare under denna tid och har samtidigt skapat ett effektivt transportsystem för handeln och industrin. Viking Line har från första början haft som ambition att vara ”hela folkets flotta”.
– Deltagandet i kvalitetstävlingen har varit en nyttig och lärorik process. Utvärderingen vi fått från Suomen Laatukeskus ger oss en god grund för att även fortsättningsvis förbättra vår verksamhet, konstaterar Viking Lines operative direktör Harri Winter, ansvarig för kvalitetsutvecklingsarbetet.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.