Svenska Mötens resultat i september bättre än förväntat
Svenska Möten, Sveriges ledande aktör inom mötesbranschen, redovisar ett bättre resultat i september än förväntat.
5 oktober 2009, uppdaterad: 28 maj 2013
– Försäljningsvolymerna har ökat kraftigt ställt i relation till den prognos vi uttalat tidigare om september. I jämförelse med september 2008 minskade försäljningsvolymerna med 10 %, men utfallet är betydligt bättre än motsvarande period 2007. Volymminskningen i augusti innevarande år var betydande och därför är det särskilt glädjande att nu kunna konstatera att marknaden håller på att återhämta sig. Jag vågar påstå att vi ser ett trendbrott, säger Johan Fägerblad, VD för Svenska Möten.
2009 har varit ett relativt dystert år för mötesindustrin. Konjunkturen har slagit hårt på efterfrågan och avsevärda volymtapp har drabbat branschen som helhet.
– Ackumulerad affärsvolym för perioden jan-sept har minskat med 3 % jämfört med motsvarande period 2008. Orderingången för resten av året ser acceptabel ut och vi räknar i dagsläget med en minskad affärsvolym på cirka 12-14 % för helåret. I jämförelse med branschens bokningsbolag i övrigt ser det väldigt positivt ut och vi ska även komma ihåg att 2008 var vårt bästa år någonsin, tillägger Johan.
Svenska Möten har under året introducerat nya mötesmodeller, intensifierat satsningen på konceptet ”mötespartner” samt fullföljt miljösatsningen enligt plan.
– Miljöfrågan har blivit en av våra viktigaste strategiska frågor. Samtliga av våra över 100 mötesplatser ska vara Svanenmärkta per juli 2010 och vi ligger helt i fas med vår tidsplan. Vår egen ISO-certifiering klarade vi av förra året. Vi märker även ett positivt gensvar på våra nya mötesmodeller samt utvecklingen av vårt koncept ”mötespartner” där vi tar hand om hela mötesprocessen för våra kunder. Jag är övertygad om att detta har påverkat våra affärsvolymer på ett positivt sätt, avslutar Johan Fägerblad.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.