Susanne Dahlberg - Visit Swedens nya vd
På nya platser Susanne Dahlberg blir Visit Swedens nya verkställande direktör. Hon har mångårig ledarerfarenhet inom marknadsföring och förändringsarbete och ska leda kommunikationen av Sverige för framtidens internationella resenärer. Samtidigt har Karin Johansson, vd för Svensk Handel, valts som ny ordförande för Visit Sweden.
3 maj 2017,
Visit Swedens nya vd är en erfaren ledare från bolag med internationell verksamhet och har bland annat ansvarat för förändringsarbete inom digital försäljning och kommunikation, nu senast som kommersiell chef på flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines.
Om Susanne Dahlberg - tidigare befattningar
Susanne Dahlberg har haft ledande befattningar på BRA, Scandic Hotels och SAS. På BRA ansvarade hon för sammanslagning av företagets regionala bolag, digitala försäljningsplattform och kunderbjudandet. Tidigare var hon tillförordnad Sverigechef för Scandic Hotels och distriktschef för Scandics Stockholmshotell. Susanne Dahlberg har också varit marknads- och försäljningschef på flygbolaget SAS Sverige, chef för e-Commerce och distribution globalt i SAS, samt vd för SAS Ground Services i Sverige. Susanne ersätter Visit Swedens tf vd Kristina Ösund.
- Susanne Dahlbergs bakgrund och erfarenheter från besöksnäringen kommer att vara värdefulla för att leda Visit Sweden vidare mot ett mer digitalt och globalt arbetssätt. Vi tror på hennes förmåga att driva förändring och hon är samtidigt en uppskattad ledare, säger Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden.
Visit Swedens utveckling
Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål ska utvecklas att bli ännu mer spetsig och effektiv med hjälp av mer marknadsövergripande och digital kommunikation. Bolaget har redan inlett en anpassning av verksamheten och påbörjat ett nytt, mer globalt arbetssätt.
- Jag är stolt och glad att få ta mig an det här uppdraget och tar med mig mina erfarenheter av digital omvandling. För mig är Visit Swedens uppdrag att få fler turister till Sverige och stärka landets varumärke precis den utmaning man drömmer om att få, säger Susanne Dahlberg.
Susanne Dahlberg tillträder tjänsten den 1 juni. Till dess fortsätter Kristina Ösund som tf vd för Visit Sweden.
Ny styrelse för Visit Sweden
Vid Visit Swedens bolagsstämma den 26 april valdes Karin Johansson, vd för Svensk Handel, som ny ordförande efter Elisabeth Gauffin. Richard Törnblom, CMO på re:newcell och tidigare vd på LynxEye ersätter ledamoten Anders Eslander.
Ledamöter utsedda av staten:
Karin Johansson, ordförande, vd Svensk Handel
Lotta Boman, informations- och kommunikationschef Intellecta AB
Kristina Ekengren, kansliråd Näringsdepartementet
Richard Törnblom, Chief Marketing Officer på re:newcell
Ledamöter utsedda av ägaren Svensk Turism AB:
Elisabeth Haglund, ordförande Svensk Turism AB, vd Hotel Tylösand
Mats Forslund, vd Jämtland Härjedalen Turism
Jari Virtanen, Chief Transformation Officer Stena Line
Eva Östling, vd Visita
Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, och Titti Rodling, vd SLAO, är suppleanter utsedda av Svensk Turism AB.
Internationell turism omsätter 113 miljarder i Sverige, mer än exporten av läkemedel och av järn och stål från Sverige. Det är en ökning med 177 procent sedan 2000. Källa: Tillväxtverket
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.