Storsatsning på Pop House - bygger om och utökar kapaciteten
Mötestrender Sedan invigningen i maj 2013 har Pop House ute på Djurgården i Stockholm tagit emot över 1 miljon gäster. Inför 2016 storsatsas det och stora delar av husets markyta görs om för att skapa en bättre helhet för besökaren. Restaurangen byggs om och utökar kapaciteten. Samtidigt får husets omtyckta museishop ett nytt utseende och flyttas till framsidan av huset. På innegården byggs dessutom ett stort nytt glashus på ca 215 kvadratmeter och ger nya möjligheter till konferens, event, live musik och matgäster, året om.
24 februari 2016, uppdaterad: 24 februari 2016
Glashuset har premiär i maj 2016. I februari 2016 invigde Pop House det nya utställningsformatet för Swedish Music Hall of Fame, då även nio nya artister och låtskrivare valdes in. Under våren utökas husets utställningar med en ny temporär utställning i samband med att Eurovision Song Contest hålls i Stockholm.
Tengbom - arkitekten bakom ombyggnationen
Tengboms fick uppdraget att skapa den nya restaurangen, butiken och glashuset:
- Vi ville skapa en större integration mellan husets alla publika delar och utveckla bättre och mer naturliga flöden. På ingen annan plats i Sverige finns en så stark koppling till svensk musik och skatten av popkultur som på Pop House och det måste kännas när man som gäst besöker huset, säger Martin Rangfast som är ansvarig arkitekt bakom förvandlingen.
Nyheter på Pop House
Restaurangen kan ta emot både små och större sällskap och har chambre separée. Mitt i restaurangen finns scen för livemusikframträdanden. I glashuset tillkommer ytterligare en scen samt en scenplats. Butiken har också fått en helt ny design och en ny placering med annonsläge vid nya huvudentrén.
- Vi ser väldigt positivt på framtiden. Vi vet att Stockholm som turiststad ökar, att mat-turismen i Stockholm ökar. Redan i dag har vi flera hundratusen gäster årligen med stort intresse för populärkultur. Vår placering är perfekt, vi blir ett nav i nöjesutbudet på Djurgården, säger marknads – och säljchef Catarina Falkenhav.
Utökad kapacitet
Restaurangen erbjuder cirka 130 platser och glashuset tillför ytterligare cirka 150 platser eller 200 stående. Tillsammans med övrig yta kan Pop House ta emot evenemang för uppemot 1000 gäster stående eller cirka 280 gäster sittande.
Pop House invigdes i maj 2013 och rymmer hotell, restaurang, ABBA The Museum, Swedish Music Hall of Fame och Svenska Populärmusikens Historia samt museishop.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.