SHR byter namn
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) byter namn till VISITA - Svensk besöksnäring. Det formella namnbytet kommer att äga rum den 23 april 2012.
16 september 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
– Med VISITA får vi ett namn som på ett mer kärnfullt och slagkraftigt sätt beskriver våra medlemmars verksamhet och den närhet som finns mellan turistföretagen och destinationerna, säger Eva Östling Ollén, vd på SHR.
Bakgrunden till namnbytet är att SHR idag omfattar mer än hotell- och restaurangföretag. Våra medlemmar återfinns inom flera sektorer i den svenska besöksnäringen. VISITA – Svensk besöksnäring återspeglar den mångfald av företag som finns inom organisationen och understryker besöksnäringens växande betydelse för tillväxten, men också som arbetsgivare. Allt fler människor jobbar på ett eller annat sätt inom besöksnäringen och inom tio år tror vi att näringen kommer vara dubbelt så stor som idag. Namnbytet till VISITA speglar och kommunicerar denna utveckling.
– Mer än 100 års erfarenhet av den svenska besöksnäringen är samlad inom SHR. Nu gör vi oss redo för framtiden och byter namn för att bättre beskriva den verksamhet som vuxit fram inom SHR genom åren. säger Claes Bjerkne, styrelseordförande.
Svensk besöksnäring omsatte 255 miljarder 2010 och exportvärdet på besöksnäringens tjänster är högre än bil, järn- och stålindustrins tillsammans. Under 2010 sysselsattes drygt 162 000 personer som ett resultat av besöksnäringen.
– Svensk besöksnäring är vår nya basindustri. Branschen har en ambition om att fördubblas fram till 2020 och i denna process kommer VISITA att bli en av nyckelaktörerna, både som bransch- och arbetsgivarorganisation, säger Claes Bjerkne.
Det formella namnbytet kommer att ske den 23 april på SHRs årsstämma.
Varumärkesstrategin bakom namnbytet och designen av den nya logotypen har genomförts av den Göteborgsbaserade varumärkesbyrån Innovaform.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.