Resia ökar konferensverksamhet
Resia fortsätter att öka inom grupp- och konferensresor - genomförde 30 procent fler uppdrag första kvartalet 2009 trots nedgång i branschen totalt sett
19 maj 2009, uppdaterad: 28 maj 2013
Enligt en ny rapport från Svenska Resebyråföreningen, där Resia ingår, minskade den totala försäljningen för grupp- och konferensresor i Sverige med 18 procent första kvartalet. Men Resia, Nordens största privatägda resebyråkedja, fortsätter att ta marknadsandelar. Starkaste trenden just nu är inom grupp- och konferensresor där Resia hade ett rekordår 2008, med fördubblad försäljning. Första kvartalet 2009 bibehöll man försäljningsvolymen trots att branschen i övrigt föll med 18 procent.
Samtidigt har Resia genomfört cirka 30 procent fler projekt och uppdrag.
- Det är förstås oerhört glädjande att vår satsning håller i sig. Vi fördubblade försäljningen under 2008 och trots en mycket stor nedgång inom grupp- och konferensresor totalt sett i branschen, ser vi en fortsatt bra efterfrågan under 2009, säger Björn Wigge, produktchef för grupp- och konferensresor inom Resia.
Under första kvartalet 2008, som var Resias bästa år någonsin, sålde företaget grupp- och konferensresor för cirka 45 miljoner kronor. De första tre månaderna i år ligger man på ungefär samma volymer.
- Enda skillnaden från Q1 2008 är att vi i år har genomfört betydligt fler projekt. Förklaringen är att företagen har minskat sina budgetar och satsar på kortare resor. Samtidigt ställer det ännu större krav på oss när det gäller att hitta bra och kostnadseffektiva lösningar, säger Björn Wigge.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.