Mötet behöver bli lönsamt
Return On Investment, ROI, är en viktig kalkyl vid investeringar - men inte alltid. Företag spenderar miljontals kronor på möten utan att veta vad de vill få ut av det. Nu lanserar Liber boken ”Möteskommunikation – Ett nytt sätt att nå affärsmålen”.
6 mars 2012, uppdaterad: 28 maj 2013
Kommunikationsrådgivarna Rikard Wildhuss och C-H Segerfeldt har länge sett företagsledare, kommunikatörer och konsulter ödsla tid och energi på att leta bättre kanaler och verktyg för att nå ut, när lösningen finns där mitt framför dem.
Mötet är den bästa formen av kommunikation, men det används slentrianmässigt. Därför har de nu skrivit boken Möteskommunikation. Frågan som är utgångspunkt: ”Hur bidrar era möten till bättre resultat och hur är de till hjälp vid förändring?”
– Chefer och kommunikatörer behöver tänka om för att kunna utnyttja mötets enorma genomslagskraft. Mötet ska vara utgångspunkten för all kommunikation, säger författarna och visar i boken hur man arbetar med möteskommunikation på ett medvetet och aktivt sätt.
Vill man nå ut med sina budskap finns det inga genvägar. Den snabba tekniska, digitala utvecklingen förbättrar inte kommunikationen. I stället gör den utövarna bekväma, menar författarna.
– Mötet ger valuta för pengarna först när man bestämmer sig för hur det ska användas långsiktigt och strategiskt. Att försöka kommunicera utan möten kallas att informera.
Boken vänder sig till chefer och kommunikatörer som vill veta hur man kan öka avkastningen på möten och säkra sina affärsmål.
Titel: Möteskommunikation – Ett nytt sätt att nå affärsmålen
ISBN: 978-91-47-09637-4
Rek. internetpris: 256 kronor plus moms
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.