Message in a Bottle. Art or Ad? - ny utställning på Spritmuseum
Utställning Spritmuseum på Djurgården erbjuder nu en ny utställning - Message in a Bottle. Art or Ad? Genom åren har vodkaflaskan tolkats av flera hundra internationella och svenska konstnärer. Flertalet av verken reproducerades i annonser av uppdragsgivaren Absolut Vodka i tidskrifter världen över. Men när upphör konst att vara konst – för att förvandlas till ett simpelt reklambudskap?
27 april 2016,
I över 850 målningar, grafiska blad, fotografier, skulpturer, möbler och konsthantverk under åren 1986–2006 tolkade internationella och svenska konstnärer ett och samma objekt: En vodkaflaska. Flertalet av verken reproducerades i annonser av uppdragsgivaren Absolut Vodka i tidskrifter världen över. Många människor har sett reklamen. Få har sett konstsamlingen Absolut Art Collection, numera på Spritmuseum i Stockholm.
Utställningen “Message in a Bottle” är ett försök att rekapitulera det svenska varumärket Absolut Vodkas samarbete med konstnärer. Vad påverkade företaget att satsa på ömsom kända, ömsom okända namn? Lyckades man upprätthålla den ibland sköra balansen mellan konst och reklam, mellan sanning och fejk? Ville man det? Var det till gagn eller förfång för konstnärerna? För varumärket? Även lämpligheten i att utnyttja etnicitet och genus i säljfrämjande åtgärder diskuteras.
Här visas verk av 30 konstnärer, både av kända namn som Annie Leibovitz och Keith Haring, men också mindre kända som Senufa och Roy Crosse, kompletterade med Absolut Vodkas annonskampanjer och reklamfilmer.
Utställningen visas till och med den 18 september 2016 på Spritmusem, Djurgårdsvägen 38 i Stockholm.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.