ESS Group förbereder sin största hotellsatsning någonsin
Mötestrender För ett knappt år sedan öppnade ESS Group The Steam Hotel i Västerås. Hotellet slog ner som en bomb, Västmanlands län ökade med 23% i gästnätter medan resten av riket stod för en ökning på 2%. Nu väntar Göteborg och det blir stort, 27 våningar, pooler och loungeterasser 100 meter upp i luften, musikscen, barer, en plats som närmast kan liknas vid ett Disneyland för vuxna.
4 september 2018, uppdaterad: 4 september 2018
”För 10 år sedan startade vi vår resa på stranden vid Ystad Saltsjöbad. Det enda vi tänkte på var att få gästerna att vilja komma tillbaks samt att hela tiden fortsätta utveckla oss själva och destinationen. Via Falkenberg Strandbad, Hotel Pigalle, Bellora, The Steam Hotel, Villa Strandvägen och MJ’S i Malmö får vi nu ytterligare en möjlighet att skapa något som är så långt ifrån en traditionell hotellvistelse. Upplevelsen kommer precis som alltid vara det centrala, förhoppningen om att ingen kommer vilja lämna på minst 48h gör att vi givetvis även kommer bygga rum så att våra gäster kan bo över”, berättar Jonas Stenberg, VD ESS Group.
Hotellet, som också kommer erbjuda spännande lösningar för företag, kontor och möten blir 27 våningar högt och byggs intill det klassiska Canon-huset. Ett nytt sorts hotell med ett eget liv och känsla. Fylld med 233 spännande rum, pooler 100 meter upp i luften, musikscen, barer, aktiviteter och restauranger så är ambitionen precis likadan som när ESS Group byggde och skapade The Steam Hotel. En plats dit människor från Göteborg och hela världen vill vara, leva, jobba, mötas i och framförallt komma tillbaka till.
”Diskussionerna om innehåll och upplevelsen går varma här på kontoret. Möjligheterna är oändliga med tanke på att huset byggs från scratch.Samarbetet med på Platzer och NCC är en match made in heaven och vi är dessutom på vår hemmaplan - Göteborg. Vi är extremt stolta över Steam Hotel och glada för framgångarna, men ni skall inte förvänta er en replika! Vi ser oss som ett House of Brands, älskar innovation och brinner för att överträffa oss själva. Det roligaste med en lyckad hotellsatsning är att man vågar göra en ny och då gäller det att vrida upp ambitionen ytterligare, skapa en än mer fängslande upplevelse.” fortsätter Jonas Stenberg.
Hotellet får en exteriör helt i glas och tar fin plats på Göteborgs redan vackra skyline. 2022 står allt klart och utsikten från varje rum blir spektakulär. I den 27 våningar och 108 meter höga byggnaden kommer det också finnas över 1000 kontorsplatser. Avtalen för kontoren är ännu inte signerade däremot har ESS Group redan uttalat ambitionen att bli ”Sveriges i särklass bästa granne” så alla kontorsgäster kommer behandlas som familj, som en del av den totala upplevelsen. Man tittar nu också på unika mervärden för de företag som väljer att ansluta sig. Och allra högst upp, över 100 meter över vattenytan, skapas flera våningar där pool, musik, barer och aktiviteter skapar en helt ny sorts spa-club. Samarbetet, bygget och satsningen görs tillsammans med NCC och Platzer.
”Göteborgs största destination är utan tvivel Liseberg. Men vi känner att staden saknar en lekplats för oss lite mer vuxna. Så det har vi tänkt att skapa. Hela byggnaden blir nästan som en egen liten stad och plats. Vi diskuterade faktiskt en egen valuta här igår men det får vi återkomma om, precis som koncept och upplevelser”, avslutar Jonas Stenberg.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.