Affärsresenärer tveksamma till lågprisflyg
I Resegeometris senaste branschmätning (Forecast & Travel Behaviour 2012) har över 3 000 Nordiska affärsresenärer, som reser på Asien och Nordamerika, bedömt sannolikheten att de kommer att använda flygbolag med lågprisprofil på långdistanser när eller om detta blir en verklighet.
10 november 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
Baserat på deras erfarenheter av flygbolag med lågprisprofil säger hälften av kunderna bestämt nej i det här avseendet. 38 % säger att det är ganska troligt att de kommer att göra det, och endast 12 % att det är mycket troligt. Mest negativa till att använda lågprisbolag på långa distanser är svenska affärsresenärer där 55 % säger att det inte alls är troligt, och minst negativa hittar vi i Danmark där en något mindre andel (42 %) säger att det inte alls är troligt.
– Tveklöst är affärsresenärerna delade i två läger i det här sammanhanget, säger Jan Borg, vice VD på Resegeometri Nordic AB, och frågan är om lågprisbolagens kalkyler håller för hälften av marknadspotentialen. Enbart ett lågt pris räcker alltså inte för att flörta med affärsresemarknaden på destinationer till Asien och Nordamerika, och en annan relevant fråga är då om dessa flygbolag kan tänka sig att anpassa sin nuvarande lågprisprodukt till affärsresenärernas behov, och hur detta i så fall kan komma att påverka priset.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.